
آموزش سرویس ارسال سامانه مودیان
- ارسال شده توسط پشتیبان نرم افزار جهش
- دسته بندی آموزش
- تاریخ 08/05/2024
- نظرات 0 نظر
سامانه مودیان چیست؟
قانون پایانه های فروشگاهی و ضوابط مربوط به آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای کنترل و سازماندهی هرچه بهتر واحدهای تجاری و صنفی، در دستور کار قرار گرفته است. طبق قانون پایانه های فروشگاهی تمامی افرادی و گروههایی که در بندهای این قوانین به آنها اشاره شده باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. انجمن ثبت نام برای دریافت پایانه های فروشگاهی یا همان دستگاه های پوز می باشد. البته بدون ثبت نام در این سامانه نیز شما می توانید دستگاه پوز دریافت کنید.
در این حالت قطعاً شما مجبور به پرداخت جریمه های سنگین مالیاتی خواهید شد. در حقیقت طبق قانون پایانه های فروشگاهی سامانه مودیان پلی است که ارتباط میان سازمان امور مالیاتی را با واحدهای صنفی و تجاری برقرار میکند. همچنین این سامانه کمک میکند تا این گروه ها به بهترین شکل ممکن رصد شوند. اساس کلی قانون پایانه های فروشگاهی در شش فصل تدوین شده که شامل ۲۹ ماده قانونی می باشد.
مطابق با قانون پایانه های فروشگاهی هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، به عنوان پایانه فروشگاهی به حساب میآید و باید در سامانه مودیان ثبتنام کند. دستگاه هایی مانند رایانه، کارتخوان، درگاه های پرداخت اینترنتی و غیره شامل این موارد می باشند. تمامی دستگاه های ذکر شده شامل دریافت صورتحساب الکترونیکی بوده و بعد از ثبت نام در سامانه می توانند نسبت به دریافت صورتحساب خود اقدام نمایند.
مراحل ارسال فاکتور به سامانه
گام اول (ورود اطلاعات اشخاص)
ورود اطلاعات اشخاص حقوقی
برای ورود اطلاعات اشخاص حقوقی در نرم افزار ابتدا وارد منوی اطلاعات پایه – معرفی اشخاص شوید.

برای ورود اطلاعات اشخاص حقوقی (شرکت ها، سازمان ها و موسسات) ابتدا گزینه ی اشخاص حقوقی مانند تصویر انتخاب نمائید.
در منوی زیر ورود این اطلاعات جزء موارد اجباری سامانه ی مودیان مالیاتی میباشند:
نام
شناسه ملی / شناسه مشارکت مدتی
کد اقتصادی
کد پستی
بقیه ی موارد اختیاری هستند
ولی در چاپ فاکتور نمایش داده میشود مانند:
استعلام شخصیت حقوقی
استعلام شماره اقتصادی (وجود و عدم وجود پرونده مالیاتی)
فکس |
تلفن |
شهر |
استان |
آدرس |

قواعد تعریف خریدار – اشخاص حقوقی :
- شناسه ملی / شناسه مشارکت مدنی 11 رقمی میباشد.
- کد اقتصادی بنابر قوانین جدید، برابر با شناسه ملی یا شناسه مشارکت مدنی 11 رقمی می باشد(کد اقتصادی = شناسه ملی / شناسه مشارکت مدنی).
- کد پستی 10 رقمی میباشد.
ورود اطلاعات اشخاص حقیقی
برای ورود اطلاعات اشخاص حقیقی در نرم افزار ابتدا وارد منوی اطلاعات پایه – معرفی اشخاص شوید

برای ورود اطلاعات اشخاص حقیقی ابتدا گزینه ی اشخاص حقیقی مانند تصویر انتخاب نمائید.
در منوی زیر ورود این اطلاعات جزءموارد اجباری سامانه ی مودیان مالیاتی هستند: (درصورتی که صورتحساب فروش از نوع اول باشد).
نام
نوع شخص-ویژه سامانه مودیان
شماره ملی[1] / کد فراگیر اتباع غیر ایرانی
کد اقتصادی
کد پستی
بقیه ی موارد اختیاری هستند.
موارد زیر نیز در فاکتور چاپ میشوند:
فکس | تلفن | کد پستی | شهر | استان | آدرس |
قواعد تعریف خریدار – اشخاص حقیقی :
- کد ملی 10 رقمی می باشد.
- کد فراگیر اتباع غیر ایرانی 12 رقم میباشد.
- کد اقتصادی 14 رقم میباشد.
- کد پستی 10 رقمی میباشد.
- درصورتیکه صورتحساب فروش از نوع دوم باشد، ورود اطلاعات فوق اختیاری میباشد.
گزارشات
برای دریافت گزارش اشخاص تعریف شده در نرم افزار جهش شما می توانید بر روی تب “گزارش و جستجو در اطلاعات اشخاص” کلیک نمائید.

در منوی باز شده تمام اشخاص حقیقی و حقوقی تعریف شده توسط شما در جدول زیر نمایش داده میشود.
- خروجی به اکسل گزارش کاربران تعریف شده.
- بروزرسانی اطلاعات گزارش.
- نوار زرد رنگ جستجو، این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که بتوانند در اطلاعات اشخاص وارد شده جستجوی پیشرفته انجام دهند.
- با زدن فلش های اسکرول شما می توانید مابقی ستون ها و ردیف ها موجود در گزارش را مشاهده بفرمایید.
- بر روی عنوان هر ستون که کلیک نمائید براساس حروف الفبا و ترتیب اعداد مرتب میشود.

گام دوم (ورود اطلاعات کالا و خدمات)
جهت ارسال صورتحساب های مالیاتی به سامانه مودیان باید اطلاعات کالا و خدمات را در نرم افزار وارد نمائید.
معرفی کالا ها
برای ورود اطلاعات کالا در نرم افزار ابتدا وارد منوی اطلاعات پایه – معرفی کالا شوید.

در فرم معرفی کالا، ورود اطلاعات زیر جزء موارد اجباری سامانه ی مودیان مالیاتی هستند:
تب اطلاعات اصلی:
نام (صرفا در نرم افزار جهش اجباری است)
واحد سنجش [1]
طبقه کالا (صرفا در نرم افزار جهش اجباری است)
انبار پیش فرض (صرفا در نرم افزار جهش اجباری است)
تب اطلاعات تکیملی – ویژه سامانه مودیان:
شرح (نام قابل نمایش کالا در سامانه مودیان)
شناسه (شناسه عمومی یا اختصاصی کالا)
نرخ مالیات (درصد مالیات بر ارزش افزوده)
5 لینک دانلود فایل واحد های اندازه گیری کالا و خدمت
5 یکی از واحد های سنجش استاندارد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده است را انتخاب نمائید

پس از ورود اطلاعات اصلی وارد تب اطلاعات تکمیلی – ویژه سامانه مودیان مالیاتی شوید.
در این قسمت شناسه، شرح و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالای خود را وارد نمائید.

پس از ورود اطلاعات اصلی و اطلاعات تکمیلی ویژه سامانه مودیان مالیاتی با کلیک کردن بر روی گزینه ی ذخیره در بالای صفحه، کالا مورد نظر ذخیره میگردد.
پس از ذخیره نمودن کالا، کلیه کالاهای تعریف شده در جدول پایین پنجره به شما نمایش داده میشود و با انتخاب کردن کالای مورد نظر و کلیک نمودن بر روی گزینه ی ویرایش، میتوانید کالای مورد نظر را ویرایش نمائید.

معرفی خدمات
برای ورود اطلاعات خدمات در نرم افزار ابتدا وارد منوی اطلاعات پایه – معرفی خدمات شوید.

در فرم معرفی خدمات، ورود اطلاعات زیر جزء موارد اجباری سامانه ی مودیان مالیاتی هستند:
تب اطلاعات اصلی:
نام (صرفا در نرم افزار جهش اجباری است)
واحد سنجش
طبقه (صرفا در نرم افزار جهش اجباری است)
تب اطلاعات تکیملی – ویژه سامانه مودیان:
شرح (نام قابل نمایش کالا در سامانه مودیان)
شناسه (شناسه عمومی یا اختصاصی کالا)
نرخ مالیات (درصد مالیات بر ارزش افزوده)

پس از ورود اطلاعات اصلی خدمات باید اطلاعات مالیاتی کالا خود را وارد نمایید وارد تب
اطلاعات تکمیلی – ویژه سامانه مودیان مالیاتی شوید
در این قسمت شناسه ی کالا ، شرح کالا و نرخ مالیات کالای خود را وارد نمایید

پس از ورود اطلاعات اصلی و اطلاعات تکمیلی ویژه سامانه مودیان مالیاتی با کلیک کردن بر روی گزینه ی ذخیره در بالای صفحه، خدمت مورد نظر ذخیره میگردد.
پس از ذخیره نمودن خدمات، کلیه خدمات تعریف شده در جدول پایین پنجره به شما نمایش داده می شود و با انتخاب کردن خدمات مورد نظر و کلیک نمودن بر روی گزینه ی ویرایش، میتوانید خدمت مورد نظر را ویرایش نمائید.

قواعد تعریف کالا و خدمات :
- ورود شرح کالا و خدمات – ویژه سامانه مودیان اختیاری می باشد. (توصیه میشود همان شرح کالا یا خدمات منطبق با سامانه دریافت شناسه کالا و خدمات وارد شود )
- ورود شناسه 13 رقمی کالا و خدمات اجباری می باشد.
- نرخ مالیات بر ارزش افزوده می بایست مطابق با همان نرخ مالیات کالا یا خدمات منطبق با سامانه دریافت شناسه کالا و خدمات وارد شود.
- تا زمان دریافت شناسه ی اختصاصی کالا یا خدمات میتوانید از شناسه ی عمومی مرتبط با همان کالا یا خدمات استفاده نمائید.
- قبل از استفاده شناسه اختصاصی یا عمومی کالا و خدمات از صحت و اعتبار شناسه ی مورد نظر در سایت tax.gov.ir اطمینان حاصل نمائید.
- برای اضافه نمودن واحد سنجش کالا یا خدمات در نرم افزار جهش، وارد منوی اطلاعات پایه – معرفی واحد های سنجش شوید.
برای ورود کد واحد سنجش – ویژه سامانه مودیان به آخرین نسخه سند واحدهای اندازه گیری کالا/خدمت که از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی به نشانی intamedia.ir قابل دسترس می باشد؛ مراجعه نمائید.
گام سوم - ثبت صورت حساب الکترونیکی
ثبت صورت حساب الکترونیکی
برای ثبت فاکتور فروش (صورت حساب الکترونیکی) می توانید از سه روش وارد پنجره ی فاکتور فروش شوید.
- از منوی فروش – فاکتور فروش
- فشردن کلید ترکیبی Shift + F5
- کلیک نمودن بر روی نماد سبز بالای صفحه سمت راست
پس از آن با یکی از روش های فوق پنجره ی فاکتور فروش را باز نمودید، میتوانید شروع به ثبت اطلاعات فاکتور های فروش در سیستم نمائید.


ابتدا تاریخ فاکتور فروش را در سیستم انتخاب مینمائید.
پس از ثبت تاریخ فاکتور در سیستم، خریدار (اشخاصی را که قبلا در سیستم ثبت نموده اید) را می توانید با سه روش انتخاب نمائید:
روش اول
با فشردن کلیک inter در بالای کیبورد این پنجره برای شما باز میگردد.
- فشردن کلید F2 و سپس با کلید های جهت نما مشتری مورد نظر را انتخاب نمائید.
- با دابل کلیک کردن بر روی شخص می توانید مشتری مورد نظر را انتخاب نمائید.

که پس از نمایش پنجره به صورت پیش فرض شما با تایپ کردن بخشی از نام خریدار می توانید آن را جستجو نمائید . اسامی جستجو شده در سمت چپ پنجره به شما نمایش داده می شود، شما می توانید به روش های زیر اشخاص را انتخاب نمائید.
پس از انتخاب خریدار باید نحوه ی تسویه حساب فاکتور را نیز انتخاب نمائید که به سه روش زیر میباشد .
- نقدی (فاکتور های تسویه شده.)
- نسیه (فاکتور های که بعدا پرداخت می شود – لازم به ذکر است پس از پرداخت، اطلاعات پرداخت را باید در کارپوشه مالیاتی ثبت نمائید، اعتبار مالیاتی پس از ثبت پرداخت در همان دوره محاسبه میگردد.)
- نقد و نسیه (فاکتور هایی که بخشی از آن پرداخت شده است و بخشی دیگر در آینده پرداخت میشود.)

برای ثبت اقلام به فروش رفته در فاکتور فروش مانند تصویر بر رو گزینه ی جدید کلیک نمایید یا باز فشردن کید F11 کیبورد نیز می توانید پنجره ی انتخاب کالا / خدمات را باز نمایید.

در پنجره ی باز شده لیست تمام کالاها و خدمات را که در سیستم ثبت نموده اید به شما نمایش میدهد به صورت پیشفرض با وارد کردن /نوشتن بخشی از نام میتوانید کالا یا خدمات خود را جستجو نمائید و با فشردن inter به جدول سمت چپ هدایت میشوید که با کلیدهای جهت نما کیبورد میتواند بین موارد جستجو شده جا به جا شوید و کالا و خدمات مورد نیاز را انتخاب نمائید و یا با نشانگر موس کالا یا خدمات مد نظر را دابل کلیک نموده تا انتخاب شود.

پس از انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر وارد پنجره ی جزییات فاکتور فروش میشوید.
در پنجره ی زیر شما می توانید تمام اطلاعات ریالی و مقداری را وارد نمائید.و مانند تصویر بر روی گزینه تایید کلید نمائید (یا کلید insert در کیبورد)
فاکتور را ذخیره نمائید ، پس از ذخیره مانند تصویر وارد تب “اطلاعات تکمیلی – ویژه سامانه مودیان مالیاتی” شوید.

فاکتور را ذخیره نمایید ، پس از ذخیره مانند تصویر وارد تب “اطلاعات تکمیلی – ویژه سامانه مودیان مالیاتی” شوید

کالا | اطلاعات خریدار | اطلاعات فروشنده | نوع صورتحساب |
P | P | P | نوع اول |
P | O | P | نوع دوم |
O | O | O | نوع سوم |

تیک
“صورتحساب ، آماده ارسال به سامانه مودیان مالیاتی است!”
را فعال نموده و سپس فاکتور را ذخیره نمایید.
فاکتور شما به صف سامانه مودیان ارسال گردید پس از بررسی فاکتور شما توسط سامانه مودیان نتیجه آن در تب
اطلاعات تکمیلی – ویژه سامانه مودیان مالیاتی – وضعیت صورت صورتحساب مشاهده فرمایید. (زمان تقریبی ارسال و بررسی فاکتور در سامانه مودیان از 11 دقیقه تا 72 ساعت می باشد)


شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید
